
From the Press Complaints Commission - Response to Complaints from 
Invest in ME 

Page 1 of 9 
 

From the Press Complaints Commission 

Response to Complaints from Invest in ME 

 

Our references:  113837/114230/114231/114232 

 

Further to our previous correspondence, the Commission has now made its 
assessment of your complaints under the Editors’ Code of Practice. 

The Commission members have asked me to thank you for giving them the 
opportunity to consider the points you raise.  However, their decision is that 

there has been no breach of the Code in these cases. A full explanation of the 
Commission’s decisions are attached. 

Although the Commissioners have come to this view, they have asked me to 

send a copy of your letter to the editors so that they are aware of your concerns. 

If you are dissatisfied with the way in which your complaints have been handled 
- as opposed to the Commission’s decision itself - you should write within one 

month to the Independent Reviewer, whose details can be found in our How to 
Complain leaflet or on the PCC website at the following link:  

http://www.pcc.org.uk/about/whoswho/independentreview.html 

 Thank you for taking these matters up with us. 

 Yours sincerely 

 Elizabeth Cobbe 

  

  

  

http://www.pcc.org.uk/about/whoswho/independentreview.html


From the Press Complaints Commission - Response to Complaints from 
Invest in ME 

Page 2 of 9 
 

Commission’s decision in the case of 

Invest In ME v  
The Sunday Times/The Times/The Observer/The Daily Telegraph/ The 
Spectator 

  

The Commission received a complaint from Invest in ME about a number of 
articles covering the subject of ME/CFS and research into the condition. Two 
additional complaints were submitted about the article published in the Daily 

Telegraph. 

  

The Commission made clear from the outset that the cause, and indeed 
treatment, of ME/CFS was a controversial subject on which there was no 

unanimous scientific position. A number of positions were held - including some 
researchers who believed that the cause was biomedical and others who 
believed that there was a psychological explanation. There was on-going, 

international debate on the subject. It was not for the Commission to make a 
ruling as to the correct explanation. Rather, the Commission was required to 

consider whether the manner in which newspapers reported or commented on 
the subject would mislead readers as to the situation. As such, the Commission 

first addressed the concern raised about the article “Shoot the medical 
messenger - see if that'll cure you” (The Sunday Times 30/08/2011).  

  

Columnists are entitled to express their personal views on a subject – however 
controversial or robust their opinions might be – provided that they were clearly 

distinguished from fact. As such, Rod Liddle was entitled to express his opinions 
and speculate on ME/CFS, its causes and those who suffered from it. Readers 

would understand that the claim that some sufferers were “paranoid” and that 
they “do not wish to be stigmatised as malingering mentals” reflected his views 
on those who suffered from the condition. Indeed, the latter claim was clearly 

distinguished as conjecture from the beginning of the sentence, which stated “it 
seems that those who suffer from ME…”.   

Readers would be aware that the comments represented his opinions on the 

subject and did not amount to statements of fact about all those who were 
affected by ME/CFS. There was no breach of Clause 1 (Accuracy) of the Code. 

  

The complainant had expressed further concern that the newspaper had 

published allegations that Professor Wessely and Professor McClure had received 
threats from “extremist” ME sufferers as fact. The Commission noted that both 

individuals had stated that they had received such threats from individuals 
suffering from ME and who disagreed with their research. This had been widely 
reported in the press and there was no suggestion that the claims were 



From the Press Complaints Commission - Response to Complaints from 
Invest in ME 

Page 3 of 9 
 

incorrect. Given that the complainant had not provided any grounds to suggest 

that the claims were inaccurate, other than speculation that they may have been 
sent by journalists creating a story, the Commission did not consider that it was 

inaccurate or misleading to report that the two professors had received abuse 
and threats from those suffering from ME. There was no breach of the Code on 

this point. 

  

The Commission then considered the reference to the “non-existent biomedical 
explanation”. It recognised the debate in this area – that some researchers 
dismissed a purely biomedical explanation while others dismissed a purely 

neurological explanation. The article had already made clear that some parties 
held the position that a retrovirus was responsible for the condition, and readers 

would understand that the issue was highly contentious. Indeed, the focus of the 
article was the controversy attached to the debate. Given that a definitive 
biomedical explanation had not been universally, or indeed predominantly, 

accepted by the scientific community, the Commission considered that the 
columnist was entitled to claim that there was no biomedical explanation for the 

condition. It well understood that some readers would strongly disagree with the 
position taken by the columnist, however, it considered that he was entitled to 

take this position – which was held by a number of members of the scientific 
community researching the subject – in the debate and could not establish a 
breach of Clause 1 (Accuracy) of the Code.  

  

The complainant had objected to the reference to Yuppie Flu. While it 

acknowledged the derogatory nature of the term, the Commission considered 
that the columnist – and the authors of other articles under complaint – was 

fully entitled to reference it as a former colloquial name for the ME/CFS. It was 
not a statement that this was an accurate reflection of the condition, but merely 
a reference to a previous term of reference. Readers would not be misled and it 

was not inaccurate to claim that the term had been used in the past.  

  

In regard to the concern raised by the complainant that the columnist had 
misrepresented the views both of ME Association and Simon Wessely in the 

course of the article, the Commission made clear that it would require a 
complaint from, respectively, the organisation and the professor, in order to 

establish whether they considered that their positions had been misrepresented. 
The ME Association was aware of the services offered by the PCC and that a 
complaint could be made over the accuracy of the portrayal of the organisation 

in the press. However, the Commission had not received a complaint from the 
ME Association, Professor Simon Wessely or his representative about the article. 

As such, it could not make a ruling on this aspect of the complaint. 

  



From the Press Complaints Commission - Response to Complaints from 
Invest in ME 

Page 4 of 9 
 

The Commission then turned to the second article under complaint: “Doctor who 

is loathed by the very people he wants to cure” (The Times 06/08/2011). The 
article was an interview with Professor Simon Wessely. Given the controversy 

surrounding his research and the strong objections many held to his views, it 
was inevitable that some readers would object to the publication of an interview 

with him. However, the Commission made clear that the newspaper was entitled 
to publish his opinions and comments, provided that they were clearly 
distinguished as such. The complainant had expressed concern over the 

publication of a number of direct quotes attributed to him – that he had been 
stalked and harassed by ME activists; that “CFS sufferers are in a different 

place” to cancer sufferers; that the condition was a “psychiatric disorder”; that 
CFS was “not simply an illness”; and that ME/CFS was not widely diagnosed in 
European countries – which it considered to be inaccurate. The Commission 

noted that in each case the comments had been clearly presented as 
representing the view, experience and position of Professor Wessely and that 

readers would recognise this. Interviews necessarily reflected the position of the 
interviewee – the very purpose was to ascertain their views on subjects. Readers 
would understand that the expression of such views did not necessarily 

represent statements of fact. As such, the Commission concluded that the 
newspaper was entitled to publish the comments of Professor Wessely and was 

satisfied that readers would recognise them as such. There was no breach of the 
Code on these aspects of the complaint. 

  

The complainant considered the statement that Simon Wessely was the foremost 

authority on ME in Britain was inaccurate on the grounds he was a psychiatrist. 
The Commission acknowledged that the complainant, and undoubtedly other 
readers, would object to this description on the basis that they strongly 

disagreed with his research and position on the condition.  However, given that 
he had been a prevalent researcher on the illness, the Commission did not 

consider that readers would be misled by the distinction. It was ultimately a 
judgement call which would not be significantly misleading. In addition, the 
newspaper was entitled to report that many health professionals considered that 

he had done more for the sufferers of ME than any other individual. There was 
no suggestion that no health professionals held this position – rather the 

complainant pointed that this opinion was rejected by many affected by the 
illness. Readers would not be left with the impression that his position on the 
condition was unchallenged or universally accepted and, as such, there was no 

breach of the Code on this point. 

  

The Commission then addressed the claim that Simon Wessely had found that 
with a combination of cognitive behavioural therapy and light exercise a third of 

patients would make a full recovery. The Commission acknowledged the 
complainant’s position that this related to a contentious PACE trial. However, it 

appeared to the Commission that the reference was to a study, published by 
Professor Wessely and others, named “Cognitive Behavior Therapy for Chronic 
Fatigue Syndrome: A randomized Controlled Trial”. In this trial, of 53 patients 

who completed the treatment, 15 patients who received cognitive behaviour 



From the Press Complaints Commission - Response to Complaints from 
Invest in ME 

Page 5 of 9 
 

therapy (graded activity and cognitive restructuring) no longer fulfilled the 

diagnostic criteria for chronic fatigue syndrome. As such, while it acknowledged 
that there might be some dispute over the set of criteria used in the study, the 

Commission did not agree that the claim in the article was a significant 
misrepresentation of the study.  There was no breach of the Code on this point. 

  

The complainant was concerned by the claim that the theory that ME was a 

retrovirus had fallen apart. The Commission acknowledged that research was on-
going into the connection between ME/CFS and retroviruses. However, given 
that no former study had conclusively demonstrated and been accepted as 

verifying that ME/CFS was caused by a retrovirus, the Commission did not 
consider that the journalist’s comment was significantly misleading as to the 

situation. There was no breach of Clause 1 (Accuracy) of the Code on this point. 

  

The final point raised by the complainant over this article was the claim that 
Professor Wessely had given up his research ten years ago. This was repeated in 

other articles under complaint. The complainant stated that this was incorrect as 
his name was still attached to various papers on the subject. Again, the 
Commission would require a complaint from Professor Wessely or his official 

representative in order to establish whether he considered that he had been 
misrepresented in the article. In the absence of such a complaint, it could not 

make a ruling on this point of the complaint. 

  

The third article in contention was: “Scientists face stream of ME death threats” 
(The Observer 13/09/2011). The Commission repeated its position that 

newspapers are entitled to publish the comments and opinions of individuals and 
organisations. As such, the publication of Michael Sharpe’s comment that such 
behaviour was driving young scientists from working in the field and the Science 

Media Centre’s view on the threats did not raise a breach of the Code. They were 
both presented as direct quotes and readers would understand that they 

reflected their respective positions on the attacks.  

  

The complainant repeated the concern that the newspaper failed to provide 
evidence to support the existence of the threats directed at researchers in the 

subject. As before, there was no dispute that the researchers in question had 
reported receiving such threats and the complainant had not provided any 
grounds that demonstrated the claims were inaccurate. Indeed, the police had 

stated that the ME/CFS “activists” were dangerous and uncompromising. The 
Commission did not consider that it was misleading to report that such threats 

and abuse had been issued. There was no implication that a large proportion of 
ME/CFS sufferers carried out such threats – it repeatedly referred to “extremists” 
and “activists” who attacked researchers, and Michael Sharpe referred to “a tiny 

group of activists”. There was no breach of the Editors’ Code on this point. 



From the Press Complaints Commission - Response to Complaints from 
Invest in ME 

Page 6 of 9 
 

  

The Commission then turned to the absence of reference to the legitimate 
critique of the Lancet study. It noted that the focus of the article was on 
“extremist” attacks provoked by research into ME/CFS. The Commission 

considered that the newspaper was entitled to report on the more extreme 
reaction to the study and did not consider that readers would understand this to 

mean that there had not been more levelled or legitimate criticism of the study. 
As before, there did not appear to be any grounds to suggest that the scientists 
had not received the threats, and the Commission considered that naming the 

more extreme reactions a “hate campaign” was not misleading. There was no 
breach of Clause 1 (Accuracy) of the Code.  

  

The Commission then considered the article “Mind the gap” (The Spectator 

26/08/11). The Commission understood that the complainant strongly disagreed 
with the position of Professor Wessely. However, he was entitled to express his 

view publicly and the newspaper was not obliged to include views that opposed 
his in the article. The article was very clearly an opinion piece and readers would 
understand that it reflected his position on ME/CFS, its cause and its treatment. 

All the points raised by the complainant – the acceptability of the NICE 
guidelines; the treatments pioneered at Queen’s Square; the nature of CFS; and 

the reason other scientists did not enter the field – demonstrated that it 
disagreed with Professor Wessely’s views and experiences. While it was certainly 
entitled to do so, this did not render the article a breach of Clause 1 (Accuracy) 

of the Code. Readers would be fully aware that article reflected the opinions of 
the professor and that other views on the subject existed. Given that the 

Commission had not established a significant inaccuracy, the Commission did not 
consider that the terms of Clause 2 (Opportunity to reply) were engaged.  

  

The final article complained of was the piece which appeared in the Daily 

Telegraph headlined “Protesters have got it all wrong on ME”. This had attracted 
two additional complaints. The article was again a comment piece in which Max 
Pemberton, a doctor, expressed his view of ME. The Commission understood 

that many of those affected by ME/CFS would strongly disagree with his position 
– namely that it had a psychological basis. While it acknowledged that the 

complainants did not necessarily accept the research on this subject, he was 
entitled to express his adherence to this view point and make reference to the 
existence of research that suggested there was a psychiatric component and 

that progress had been made since it had been treated psychologically. The 
Commission acknowledged that it was not universally accepted that ME had a 

psychiatric component – however the position did represent one side of the 
debate and was held by a number of parties. That the complainants rejected the 
veracity of the research did not mean that the journalist was incorrect to accept 

it. Ultimately it was a difference of opinion. Similarly, he was entitled to (a) 
reject research into a biomedical cause as inconclusive – a definitive biomedical 

basis had not yet been widely acknowledged; (b) to claim that the NICE 
guidelines were “gold standard”; and (c) to express his view that ME sufferers 



From the Press Complaints Commission - Response to Complaints from 
Invest in ME 

Page 7 of 9 
 

were threatened by the suggestion that the condition had a psychological basis. 

These were all differences in opinion on the illness, it causes, research into it and 
its treatment and did not render the article inaccurate or misleading. The article 

was clearly a comment piece and therefore evidently reflected Max Pemberton’s 
views on the subject. There was no breach of the Code on these points. 

  

The Commission acknowledged the position of the two complainants that the 

columnist conflated CFS and ME when they were two distinct conditions. The 
Commission noted that there was some dispute between researchers as to 
whether CFS and ME were the same disorder and that there was a lack of 

consensus on a universally acceptable name for ME/CFS. However, it appeared 
that CFS was also called by the NHS in England and Wales ME – suggesting it 

viewed the terms as broadly interchangeable. While it acknowledged their point, 
it did not consider that readers would be significantly misled by the use of the 
term ME in the article in contention. In regard to the reference to the study 

published in the Lancet, the Commission would require a complaint from those 
responsible for the study in order to establish whether they considered that its 

results had been misrepresented in the article. 

  

The complainants objected to the suggestion that those affected by ME/CFS 
resisted treatment. The Commission considered that readers would understand 

that this reflected the actions of those who did not consider that the treatment 
on offer was appropriate for treating a biomedical condition. While there was 
obviously dispute over the validity of the reasons for rejecting the treatment 

according to NICE guidelines, the Commission considered that the columnist was 
entitled to express his opinions on this issue. There was no breach of the Code 

on this point. 

  

One complainant stated that there was no evidence to support the claim that 
doctors had been subjected to “harassment, bullying and death threats”. As the 

Commission had previously stated in the decision, it had been widely reported 
that the researchers had received this abuse and the complainant had not 
presented any grounds which suggested that the claims were inaccurate. It 

could not establish that the reference was inaccurate or misleading. 

  

Invest in ME had expressed concern that the coverage discriminated against ME 
patients as had the two further complainants about The Daily Telegraph article. 

The Commission understood their position; however, the terms of Clause 12 
(Discrimination) do not cover references to groups or categories of people – such 

as those with ME/CFS – but rather references to particular individuals. Given 
that the complainants considered that the article discriminated against ME/CFS 
patients in general, rather than a particular individual with the illness, the 

Commission could not establish a breach of the Code on these grounds. 



From the Press Complaints Commission - Response to Complaints from 
Invest in ME 

Page 8 of 9 
 

  

Some concerns had been raised that the newspapers routinely failed to publish 
the views of ME patients or patient groups. Clause 2 (Opportunity) did not 
amount to a requirement that balancing or opposing views must be published by 

newspapers in a comment piece or in response to an article. Rather, it stipulated 
that individuals must be afforded the opportunity to respond to published 

inaccuracies when appropriate. While it understood the frustration of the 
complainant that alternative viewpoints on ME/CFS were often not published, the 
Commission had not established any significant inaccuracies and as such did not 

consider that the terms of Clause 2 were engaged. 

  

The purpose of Clause 4 (Harassment) is to prevent journalists from engaging in 
intimidation, harassment or persistent pursuit in the newsgathering process. As 

such, it related to the actual conduct of the journalist rather than the 
newspaper’s choice of issues to cover or the editorial position it might take on a 

subject. While it noted that one complainant felt that the wide coverage of the 
threats to ME researchers and Simon Wessely’s position on the illness showed a 
level of collusion among editors, it made clear that the choice of material for 

publication was a matter for the discretion of the individual editor. The Code 
does not seek to dictate what news is covered and whose opinions were reported 

– which would equate to censorship – but rather to ensure that newspapers 
maintain the professional and ethical standards defined by the Code. Given that 
the Commission had not found the articles under complaint inaccurate or 

discriminatory, it could not establish that the newspaper’s decision to cover this 
subject raised a breach of the Code. 

  

Finally, one complainant had cited the public interest aspect of the Code. This 

section explained that in circumstances of demonstrable public interest, editors 
could make exceptions to some of the clauses of the Code. As such, it could not 

be engaged by readers as a separate clause but rather could be invoked by 
editors as justification for publishing material which, in the absence of 
demonstrable public interest, might raise a breach of the Editors’ Code. As such, 

it was not relevant to the complaints.  

  

  

  

Reference No’s. 113837/114230/114231/114232 

  

  



From the Press Complaints Commission - Response to Complaints from 
Invest in ME 

Page 9 of 9 
 

  

  

  

Elizabeth Cobbe 

Complaints Officer 

  

Press Complaints Commission 

Halton House 

20/23 Holborn 

London EC1N 2JD 

  

Tel: 020 7831 0022 

Website: www.pcc.org.uk 

The PCC is an independent body which administers the system of self-regulation 

for the press. We do this primarily by dealing with complaints, framed within the 
terms of the Editors’ Code of Practice, about the editorial content of newspapers 

and magazines (and their websites). We keep industry standards high by 
training journalists and editors, and work proactively behind the scenes to 
prevent harassment and media intrusion. We can also provide pre-publication 

advice to journalists and the public.  

  

Follow us on Twitter: www.twitter.com/ukpcc 

  

  

Press Complaints Commission, Halton House, 20-23 Holborn, London EC1N 2JD 

  

  

  

http://www.pcc.org.uk/
http://www.pcc.org.uk/cop/practice.html
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=Mzg2Mw
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=NTY1Ng
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=NTY1Ng
http://www.twitter.com/ukpcc

